Nya kattlådan

6750_75aa34e7221d281347f228b83490a240Snygg va? Skaffar man innekatt så måste man ha kattlåda. Och bära hem tusentals kilo med svindyr kattsand. Det lönar sig att köpa ett bra märke även om det kostar sen är resten en ”smak-fråga”. Idag finns det kattsand med babypuderdoft till och med hahahahaha Det låter så fånigt att jag bara därför funderar på om jag inte borde köpa en liten babypudersandförpackning.

Tror inte det spelar större roll för katten vad sanden doftar precis. Huvudsaken sandsorten inte fastnar på kissen och den hittar på att äta upp den. Det är skitfarligt för den kan svälla i tarmarna med dödlig utgång. Hoja vad hemskt! Skulle inte förvåna mig om det finns babyfärgad kattsand också. (Jo det finns det – kolla här >>> )

Jag ville ha en kattlåda med tak. Helst en som är mycket enkel att rensa och inte kosta skjortan. Jag visste att det fanns en vettig variant på Ö&B eftersom jag hade en sån till mina tidigare katter (huskatterna Raptor och Rosita) men den lådan var så svårplacerad pga sin storlek att jag blev tvungen att ha den i ett förråd och dra ut den och lyfta av locket varenda gång jag skulle rensa kissklumpar och bajs. Det var ett jäkla tjorv.  Men takvarianten är ändå smidigast. Min väninna har köpt en låda som gick att fälla upp locket på till sin lillkille Lakrits och när jag såg den insåg jag att det var nåt sånt jag ville ha. Letade online och hittade en hörnkattlåda på Grizzly Zoo. Med frakten gick den på 350 kr och det tyckte jag var överkomligt. Sen gillade jag att den känns rejäl att lyfta också.

Jag gissar att kattoaletten inte kommer att vara världens bästa bottenstorlek till en stor hankatt, eftersom den är trekantig. Men man måste ändå byta ut kattlådorna då och då eftersom bottnen brukar bli ganska repad och bli svår att rengöra med tiden.

Vad gäller det här med kattkiss och hankatter så vet jag inte ännu hur jag ska göra med kastrering. Jag har väl inga direkta planer på att låna ut honom som avelskatt men verkar Mr Raja kunna ha sina manliga könsdrifter utan att förstöra hela hemmet – kanske han kan få ha kulorna kvar om han blir riiiiktigt snygg (tänker ju ställa ut honom) och DÅ krävs det extremt bra rymlig kattsandslåda med massor av botten att fylla sand i. Men det är då det som sagt. NU duger den här hörnlådan hur bra som helst.